Hari Keputerian

Thursday, April 26, 2012

Makkah Al-Mukarramah

Assalamualaikum. walaupun blk xhabis kemas, tp xberapa nk rajin nk kemas bagi habis. hewhew. esok sambung kemas. harini sambung cerita.

hari ke-4, ktorg duduk madinah sampai zohor je. so, nk buat wida' (doa selamat tinggal) lepas zuhur. aku buat wida' dekat luar masjid je. huuu :(

lepas wida', makan tengah hari and terus bwk turun bawah beg dan naik bas. dan bye2 madinah :( post lain aku cerita psl khasiat2 kurma, kelebihan unta, dan ilmu2 lain yg aku dpt dr mutawif okay. insyaAllah. :)

lepas tu singgah 'biir Ali'. utk miqat(sembahyang sunat ihram&niat ihram). semua yg laki dh siap pakai ihram(pakaian yg xberjahit,xleh tutup kepala, xleh tutup mata kaki). pagi tu semua dh siap2 mandi bersabun shampoo bagai. dlm ihram wangi2an dilarang. sampai habis bertahlul (potong rambut).

dkt biir Ali , aku dpt niat dlm bas je. so sementara dlm bas, aku curik2 amek gambar biir Ali. hehe


Jauh la pulak kan gambar. huehe. perjalanan Madinah ke Mekah amek masa lebih kurang 5 jam. dpt peluang tgk matahari terbenam dlm perjalanan. MashaAllah, terlalu cantik!


Nampak matahari mcm bola je. bulat penuh. cantik! masa ni dh tukar mutawif sbb mutawif yg 1st tu kena ambik jemaah yg br sampai Madinah.

Sampai Mekah waktu Isya'. pukul 8 mcm tu kot. kt sini mutawif lain pulak sambut. lps angkat brg naik bilik, dorg siap2 amek wudhu' turun balik untuk buat umrah (tawaf, sai'e, tahalul) dgn mutawif tu sekali. dia lead. hehe. Untung lah mereka. Aku pulak sampai je blk terus terbongkang xsedar apa. huuuu. nnti aku bgtau apa silap aku dkt sana. eh ni bkn nak buka aib sendiri. cuma xnk korg2 terbuat silap mcm aku. hehe. so ni je la aktiviti hari pertama sampai Mekah. esok sambung lagi :) selamat malam.

2 comments:

noor said...

moga satu hari nanti akak akn dpt ke sana ..insyaAllah...
seronoknya awkkan

nur anis said...

bila esoknya sakinah...dah 3 hari nih..haha